A mai nap legjobb újságcikke
Kiemelések tőlem - ERLAUER

Nolblog Saját blogom Segítség

Feltöltök

blogolok videót képet hangot

Közép-Európában a dr. Ámbédkart követő buddhistákra nehéz idők járnak

(A Daily Mahanayak című indiai újság cikke 2011. november 21-én a cigány buddhisták felekezeti jogairól és a Dr. Ámbédkar Iskola jövőjéről)

Felhívás az indiai buddhistákhoz, hogy gyakoroljanak nyomást a magyar kormányra

Magyarországon – e közép-európai országban – dr. Ámbédkar gondolatai alapján sokan fogadták el a Buddha tanait, és létre hozták a Dzsaj Bhím Közösséget. A kormány azonban új törvényt készített, amely megnehezíti az aktivisták tevékenységét, akik ezért felhívást fogalmaztak gondjaik megoldása céljából.

A világon minden embernek joga van vallást választani. 2007-ben cigány fiatalok alapították meg Magyarországon a Dzsaj Bhím Közösséget, és ebben a keretben kezdték újra a hátrányos helyzetű telepi cigányok körében két évtizede folytatott buddhista oktatási, szociális és egészségvédelmi munkájukat. Az egyenlőséget hirdetik Buddha és Ámbédkar gondolatai alapján. Ebben az európai országban Buddha és Ámbédkar eszméi olyan gyorsan terjednek, hogy az ottani „felső kasztokba” tartozók most keresztény papokat kértek föl, hogy a segítségükkel próbáljanak megálljt parancsolni a Dzsaj Bhím Közösség munkájának.

A Magyar Országgyűlés olyan törvényt fogadott el, amely csak a Lokpal törvényhez hasonlítható. Ennek alapján a Dzsaj Bhím Közösség semmilyen egyházi tevékenységéért nem lesz jogosult pénzre. A 2011. július 12-én elfogadott törvény szerint csak azok az egyházak kapnak állami támogatást, amelyek legalább 20 éve működnek. Ez a rendelkezés valójában azt az igazságtalanságot takarja, hogy csak néhány keresztény és zsidó szervezetet hagytak életben. A törvény értelmében a Dzsaj Bhím Közösség egyházi bejegyzését törlik. A jogszabály 2012. január elsején lép életbe, és azt eredményezi, hogy a Felébredett Magasztos és Apánk Urunk intelmei alapján folyó munka fonalát elvágják.

Derdák Tibor, a Dzsaj Bhím Közösség egyik alapítója lapunknak elmondta, hogy e törvény szemben áll az Európai Unió joggyakorlatával. A cigány buddhisták fellépnek ellene, és avval a kéréssel fordulnak az indiai buddhista és Ámbédkar követő csoportokhoz, hogy gyakoroljanak nyomást a magyar kormányra ebben az ügyben. A roma buddhisták a Dzsaj Bhím Közösség keretében az utóbbi években nagy lelkesedéssel megülik dr. Ámbédkar születésnapját (ápr. 14.) és a Tan kerekének megforgatását (okt. 14.) az ország hat városában, ahol a dr. Ámbédkar Iskola működik.

2008-ban az indiai Gudzsarát szövetségi állam fogadott el a magyarországihoz hasonló törvényt a mi buddhista áttérési mozgalmunkkal szemben. Minden okunk megvan tehát arra, hogy felemeljük a szavunkat az ilyen törekvések ellen.

Fordította: Ashwin Jangam

0
1 Jelentkezz be a szavazáshoz!

"Romsics úgy felelt: [...] 1944 tavaszán vagy nyarán – különös tekintettel a zsidóság deportálására – Horthy dönthetett volna másképp, mint ahogy döntött. Ezt Ungváry [Krisztián] azzal toldotta meg, hogy a nácik nem kérték 437 ezer zsidó deportálását: ötven-százezer egészséges kényszermunkást vártak, helyettük kaptak öregeket, gyerekeket. Az 1956-os Intézet munkatársa hozzátette: Adolf Eichmann leírta, hogy olyan szintű brutalitást és túlbuzgóságot, mint Magyarországon, sehol máshol Európában még nem tapasztalt."

A fenti idézet egyrészt az ATV honlapjáról való, másrészt a Magyarország a második világháborúban című kötet megjelenésének apropóján rendezett kerekasztal-beszélgetésen hangzott el.

Miért is fontos mindez? Azért, mert a magyar politikai jobboldal, az egyatábor folyamatosan mentegeti Horthyt a zsidók deportálásáért, arra hivatkozva, hogy a holokausztért csak a német nemzeti szocializmus, a megszállás és a nyilasok a felelősek. A valóság azonban az, hogy vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó úr őfőméltósága 437 000 embert - a saját népét - küldött a szinte biztos halálba. És ebben még nincsenek benne a második magyar hadseregnek a Don-kanyarnál elpusztult - nem hősei, hanem - áldozatai. Akik sokszor maguk sem viselkedtek magyar honvédhez méltóan.

Még egy idézet a cikkből: "A kötet egyik szerzője, Ungváry Krisztián történész néhány, a szélesebb közönség előtt eddig kevéssé ismert tényanyaggal színesítette a magyar hadseregről alkotott képet. Például idézte egy honvéd levelét, amelyből kiderül: partizánvadászat során nemcsak a partizánokba, de azok csecsemőibe is szuronyt vágtak. Közölte: a Szovjetunió megszállt területének harminc százalékát magyar csapatok igazgatták, mégpedig a lehető legsötétebb igazgatással."

Mit lehet a fentiekhez kommentárként hozzáfűzni? Amíg Magyarország, és különösen a magyar jobboldal nem néz szembe - egyébként: a baloldalhoz hasonlóan - saját szégyenletes múltjával, addig nem lesz itt sem Európa, sem demokrácia, sem köztársaság, de még csak ország sem.

Csak egy szar horda.

Senki sem felelős a mások - akár saját szülei vagy nagyszülei - által elkövetett tettekért. De aki Horthyt "államférfinak" nevezi, és dicsőíti, az - legalábbis gondolataiban vagy szándékaiban - utólag és önként csatlakozik a tömeggyilkosokhoz.

1
6 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Ha egy önkormányzati testületnek szembe lehet szállni a törvénnyel, akkor nyilvánvalóan lehet másoknak is. Akkor a törvény szart sem ér. Ez jutott eszembe Doros Judit mai cikkéről.

"Nem enged sajókazai lakcímre bejelentkezni a helyi önkormányzat tucatnyi olyan lakost, aki amúgy életvitelszerűen lakik a háromezer-négyszáz lelkes, hátrányos helyzetű borsodi településen. Ha viszont valaki nem rendelkezik itteni címmel, azzal szemben az önkormányzatnak nincs szociális ellátási kötelezettsége, vagyis például nem kell segélyt fizetni neki. Jogvédők szerint e „köztes állapotú” lakosokat megfosztják politikai jogaik gyakorlásától is, hiszen nem kerülhetnek fel a választói névjegyzékbe, nem választhatnak és nem választhatók" - írja a Népszabadság tudósítója.

"Nem tetszik az eljárás a Demeter Ervin vezette Borsod megyei kormányhivatalnak sem, ezt jelzi, hogy nemrégiben felszólították a sajókazai önkormányzatot, változtassa meg azt a helyi rendeletet, amely megtiltja némelyeknek a településre való bejelentkezést. A kormányhivatal levelét legutóbbi ülésén tárgyalta a képviselő-testület, ám az abban foglaltaknak homlokegyenest ellentmondó döntést hoztak."

Mit lehet ehhez hozzáfűzni? Akinek nincs állandó bejelentett lakcíme, azt a rendőr akár naponta megbírságolhatja; a bírság összege 10-20 ezer forint. Tehát bejelentkezni kötelező. Viszont a jogszabály szerint oda is bejelentkezhet - végső soron - az állampolgár, "ahol szükségből tartózkodik". Tehát például a nagy eperfa alá a falu szélén. 
És még valamit: ha nincs is bejelentve az illetők állandó lakása, azzal nem lesznek kevesebben a házban. Ettől senki sem fog elköltözni, akinek nincs máshol lakóhelye.

És még valamit. Ha egy önkormányzati testület nem tiszteli az ország törvényeit, akkor másoktól sem várhatja el senki, hogy tiszteletben tartsa például a büntető törvénykönyvet, vagy bármi egyebet. Éppen jön a tél, ideje fát lopni, hogy legyen meleg, akkor szabad lopni, csalni, rabolni. Hacsak Demeter Ervinék útját nem állják a törvénytelenségeknek, ami kétségkívül az ország széteséséhez, jogbizonytalansághoz vezet.

A sajókazaiak az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordulnak, az illetékes kormányhivatal előtt pedig nyitva áll a bírósági út az önkormányzati rendelet megsemmisítésére.

Idelinkelem egy régebbi blogbejegyzésemet Sajókazáról, sok képpel.


0
2 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Eörsi István mondotta, hogy ő csak az antiszemiták számára zsidó - írja Márton László a Népszavában. - Egyetemista korunk óta barátok voltunk, de én azóta is éjjel-nappal zsidó vagyok. Mi több, amióta nyilasok ülnek a magyar parlamentben, cionista .

Két zsidó hitközség és a cionista mozgalom levelet írt parlamenti képviselőinknek - gondolom nyilasainknak is -, amelyben a palesztin állam elutasítására és Izrael melletti kiállásra szólítja fel őket. Engem ugyan nem kérdeztek meg, de azért bejelentem, hogy se a levél formájával, se tartalmával nem értek egyet.

Magyar zsidó szervezetek ne szólítsanak fel egy másik - szívüknek mégolyan kedves - állam külpolitikájának támogatására. Ha az izraeli kormány a palesztin állam "egyoldalú" megalakulását saját léte elleni fenyegetésként fogja fel - az ő dolga. Egyrészt korántsem biztos, hogy így van, másrészt a hatnapos háború óta eltelt negyvenöt esztendő alatt éppen elég idő volt egyeztetésre."

A cikk folytatása elolvasható ITT.

1
3 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Magyar dossziéval jelentkezett júniusi számában a La Chronique, az Amnesty International francia szervezetének folyóirata. "Magyarország - a szélsőségesek veszélye" - erre utal a címlap is. A továbbiakban a magyarországi extrém - cigányellenes, homofób - pártok térnyeréséről esik szó sok oldalon, köztük a gyöngyöspatai romák elleni támadásokról, az evakuálásukról, a budapesti AI tüntetéséről (itt megjelent két, nem túl jó minőségű fotóm is), illetve az itteni homofóbiáról. A cikkeket Florence La Bruyere írta.

Egyébként pedig bocsánat a képek minőségéért, a papírról másoltam ki, ráadásul nem is szkennerrel, hanem fényképezőgéppel.

2
8 Jelentkezz be a szavazáshoz!

1
4 Jelentkezz be a szavazáshoz!

"Beindul a pártalapítás újabb hulláma?" címmel rendkívül izgalmas cikket közöl a HVG online kiadásában Csizmadia Ervin politológus, a Méltányosság Politikaelemző Központ igazgatója. A cikk visszatekint a magyar pártrendszer kialakulásának múltjára, sőt azokra a történelmi hagyományokra is, melyek szerint Magyarországon a többpártrendszer kezdetei óta általános jelenség volt az évtizedekig kormányzó "centrális erő" mellett a sok és megosztott kis pártokból álló ellenzék.

"Pillanatnyilag egy pártalakulásról gondoljuk, hogy több mint jámbor óhaj - írja a neves elemző -, s ez éppen az, amelyet sokan némi malíciával szemlélnek.

Gyurcsány Ferenc kísérletéről beszélünk. Vagy ez maga fogja megnyitni a pártszerveződés harmadik nagy hullámát, vagy ha hamvába is hull, tanulság, hogy a jövőben szerveződő új párt(ok)at hasonlóan erős tudatossággal kell felépíteni. Bármit is gondolunk ugyanis Gyurcsány személyéről és az általa igazgatott platformról, azt el kell ismernünk, hogy olyasmiben erős, amiben az eddigi két pártszerveződési hullám pártjai nem voltak azok. Ez az infrastrukturális építkezés."

 

 

"Gyurcsány már egy évvel ezelőtt létrehozta „pártját a pártban”, a Demokratikus Koalíciót, majd pedig az idén február létrejött a Demokrata Párt. Nyilvánvaló, hogy ezeket az előkészületeket már az motiválta, hogy majdan a gyurcsányi vonulat önállósul. [...]

A leendő párt holdudvarában alapvető háttérszervezetek, alapítványok jelentek meg. A Haza és Haladás Alapítvány (Bajnai Gordonnal), valamint a Szabadság és Jólét Alapítvány (Bokros Lajossal). Az elmúlt hetekben ezen alapítvány vezetőitől és munkatársaitól azt kérdezte a sajtó, hogy akarnak-e párttá válni, amire a vezetők nyugodt lelkiismerettel azt mondták, hogy nem. A kérdést azonban másképpen kellett volna feltenni: akarnak-e ezek az alapítványok egy majdani párt háttérszervezeteivé válni? Egy ilyen kérdésre – úgy gondoljuk – bajos lett volna nemleges választ adni. Mi más értelme lenne ezen alapítványok létrehozatalának, ha nem egy valóban ütőképes párt kiformálódásának segítése? Ráadásul nem nehéz beazonosítani az ideológiai platformot, amely teljesen egybevág azzal, amiről Gyurcsány mindig beszél, hangsúlyozván: ő olyan pártot képzel el, amely befogadja a mérsékelt konzervatívokat és liberálisokat is."

A cikk egyéb részleteit tessék elolvasni ITT.

1
2 Jelentkezz be a szavazáshoz!

"Házunkban lakik egy kertész végzettségű ember, aki parkok, telkek gondozását végzi - olvasható a neten egy "nemzeti" tudósítás -. A minap érdekes munkára kérték fel. Rendet kellett tenni a cigányok után Csillebércen. Ugyan csak egy-két napot tartózkodtak ott, az egész területet fertőtleníteni kellett. Az épületek között, ahol éppen rájuk jött a szapora ott végezték el a dolgukat, a környék az ürülékektől bűzlött. A kertészek is csak különleges ruhában mehettek oda, és előttük végezték el a fertőtlenítést. A lakóépületekben a párnákat el kellett tüzelni a tetvek miatt, nem is vegy-tisztították őket, az ágyakat fertőtlenítő szerrel mosták át. Az egész költséget a vöröskereszt fizette!"

Erre a szövegre válaszol Lévai Júlia a Népszavában Mocskos fantáziák című cikkében. Csak egy részletet idézek belőle, az írás végéről:

"A levél olvastán egy szociális munkás, Fábián Julianna megkérdezte a csillebérci vezetőséget, mi a véleményük a több helyen is olvasható, uszító írásról. 

A tábor ügyvezető igazgatója, Haraszti István azt válaszolta: Az egész kitaláció, aljas mocskolódás. A gyöngyöspatai gyerekek olyan rendet és tisztaságot hagytak maguk után, hogy az igazgató örülne, 'ha minden csoport után ez lenne a helyzet'. Majd azzal zárta, hogy a Vöröskereszt illetékeseivel megteszik a jogi lépéseket."

*

Mi a tanulság? Nem más, mint hogy két igazság létezik. Az egyik a sima, hétköznapi igazság, jelző nélkül, a másik pedig a "nemzeti" igazság.

Az utóbbit az én köreimben egyszerűen hazugságnak nevezik, de ha cifrázni akarom, hívhatjuk cigányellenes uszításnak is.

Ami persze nem meglepő, hiszen cigányellenes, rasszista és/vagy antiszemita uszítás és hazugságok nélkül nem is volna nálunk "nemzeti" oldal.

4
8 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Beszélgetés Eörsi Lászlóval

http://www.szdszonline.szdsz.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=4922:az-szdsz-nev-karaktergyilkossag-aldozatava-valt&cati

Lassan hat éve, hogy gyűlölök átmenni az Erzsébet hídon, főként Budáról Pestre: óhatatlanul fölnézek apád ablakába, s várom, hogy kidugja a kobold-fejét Jómagam 40 éve veszítettem el az édesapámat, de napi kapcsolatban vagyok vele. Hogyan van ez nálad, akinek állandó segítője/bírálója volt az apja, Eörsi István?


Valóban örökkön-örökké óriási veszteség. Nem is amiatt, amire gondolsz, hiszen állandó segítőm/bírálóm 1988-tól kb. 1994-ig volt, ebben az időben kezdtem el írni, és neki vagy bátyámnak megmutattam leadás előtt minden cikkemet. Ezt követően azonban önállósultam. Mi hárman nagyon összetartottunk. Mindkettőjükkel a legfontosabb emberi kapcsolataimat vesztettem el. Sőt, nem egyszerűen elárvultam: azóta a teljes Eörsi-családot is elvesztettem; ez az ő életükben elképzelhetetlen lett volna. De más, akkor hozzám közeli emberekkel is azóta romlott meg a kapcsolatom. Nem értem az összefüggést, de így van.


Bora unokám a héten volt 2 esztendős. Te még ennyi sem voltál, amikor apádat letartóztatták, és 5 éves voltál, János bátyád 6, mire szabadult. Milyen emlékképeid maradtak ezekből a gyermekévekből?


Én akkor, 1960 augusztusában egyáltalán nem emlékeztem rá, nem tudom, öt éves fejjel, mit tudtam róla, lehet, hogy azt sem, hogy egyáltalán létezik apám. De szabadulásakor óriási izgalomban jött értünk az óvodába az ő mamája, a nagymamánk. Otthon a nagyszobában találkoztunk vele. Na, ki vagyok?  kérdezte.
Még eltartott egy darabig, míg megszoktam, hogy ő nem vendég nálunk.


Felnőtt férfikorod 20 évét az 1956-os Intézetben töltötted. Milyen jövőképe lehet ennek a páratlan intézetnek?


Ismert, hogy a tavalyi év végétől az intéztünk jövőképe  csak úgy, mint más közalapítvány jövőképe,  igen leszűkült. A sorsunkat alapvetően immár nem mi, hanem az aktuális politika szabja meg. Tény, hogy eddig távolról sem a legrosszabb forgatókönyv valósult meg azzal, hogy az OSZK-ba integráltak bennünket, de ki tudja, hogy jövőre létezünk-e majd egyáltalán. Így azért nagy ívű tervekről nemigen érdemes ábrándozni.


A Corvin mozi tőszomszédságában élünk tizenharmadik éve. A mi családunkban alapkönyv a Corvinisták és a Pesti srácok: sokszor azt érzem, a te segítségeddel váltunk józsefvárosi lokálpatriótákká, teáltalad ismerjük a szomszédos házak beszédes történetét. Mit nem, melyik környéket, kerületet nem írtál még meg abból a fényes 13 napból?


Hát még mindig egyszerűbb felsorolni azokat a körzeteket, amelyekről írtam. Sorrendben: Ferencváros, Józsefváros, Buda belső területe (I., II. és XII. kerület), Angyalföld. Hamarosan elkészülök az Erzsébetvárossal. Az e körzetekről megírt tanulmányok mind a pesti srácokról, a felkelőcsoportok történetéről szólnak.


2006 októberétől jómagam inkább október 22-én ülök le Litván Gyuri unokájával a Pesti Srác szobránál lévő teázóba emlékezni, beszélgetni, mert el akarjuk kerülni a másnapi tülekedést, balhét. A csillagok mai állása szerint visszahozható-e még szerinted 1956 méltó megünneplése, s egyáltalán, hogyan kellene emlékeznünk erre az ünnepre?


A csillagok mai állása szerint ez jelenleg nehezen elképzelhető. Már 1990-ben sem tetszett nekem az ünneplés módja, hiszen teljesen olyan volt, mint korábban az április 4. Nem könnyű megmondani, hogyan kéne, hiszen az ízlések különbözőek, és nem szerencsés ráerőltetni másokra olyan ünneplést, ami esetleg nekem tetszik, de a társadalom bizonyos része elutasítja. Az igazsághoz azonban ragaszkodnunk kéne, és természetesen mellőzni kellene a forradalom kisajátítását és az aktuálpolitikai allűröket.


A földrajzi földolgozás mellett néhány kiemelkedő személyiségről is született köteted. Munkásságod keretét jelenleg Angyal István adja: az első és az utolsó könyvedet is neki szentelted, a másik jelentős mártír Iván Kovács László, akivel behatóan foglalkoztál. Hogyan érintett a hír, miszerint a jelenlegi Angyal István teret Elvis Presley térre akarták átnevezni?


Igen, Angyal István és Iván Kovács László két rendkívül magasztos személyiség volt, az utóbbit,  mivel nem volt értelmiségi kötődése,  fájdalom, alig ismerik. Hát, nagy szamárságnak tartottam, hogy pont Angyal István emlékétől akarják „megszabadítani” a magyar társadalmat, akihez oly szervesen kötődik 56, ami Magyarországot egyszer  egészen kivételesen  ismertté, szimpatikussá tette a világon.


Jó sorsom megadta, hogy épp a 301-es parcellából hazafelé jövet jelen lehettem a Három Eörsi 2003. november 4-én tartott könyvbemutatóján. Azóta létrehoztad ahttp://www.eorsilaszlo.hu/eorsilaszlo.hu/ honlapot, melyben apád és bátyád emlékét ápolod, munkásságát földolgozod, valamint egyenrangú harmadikként te is jelen vagy az anyagban. Mi a célod ennek a honlapnak a gondozásával?


A kérdésedben nagy részben ott a válasz: a fő célom, hogy az ő emléküket ápoljam. Mindketten kiváló emberek, igazi gondolkodók, kiváló írók voltak, bőven lehet tőlük tanulni. A kutatóknak, az utókornak pedig kincsesbánya lehet írásaik több tárgykörben is. Persze álszerénység lenne, ha nem említeném meg azt a célomat is, hogy az én kutatásaim eredményét is megismertessem a nagyérdeművel.


Apád is, bátyád is alapítója volt a Szabad Demokraták Szövetségének, te magad is tagja voltál (vagy?) a pártnak. Sokat látott történészként tudnál-e valami használható tanácsot adni a kitartóan szabad demokratáknak? Hogyan folytassuk mi, akik még mindig hiszünk a liberalizmus honi szükségességében?


A tanácskérés rendkívül megtisztelő számomra, hiszen valószínűleg jóval csekélyebb a tudásom/tapasztalatom ebben a kérdésben, mint neked/nektek. A legutóbbi időkig tagja voltam a pártnak, és azért nem újítottam meg tagságomat, mert, úgy láttam, megszűnt a szervezet. Nem vitás, ti nagyon dolgoztok a folytonosságon. A liberalizmus honi szükségességében semmivel sem kevésbé hiszek, mint eddig. Úgy látom azonban, hogy nem feltétlenül kell ragaszkodni az elnevezéshez (egyébként is az SZDSZ név nyilvánvalóan a karaktergyilkosság áldozatává vált): én most azt tartanám fontosnak, sőt megkerülhetetlennek, ha a demokraták (liberálisok, szocdemek, mérsékelt konzervatívok) egyesülnének, és olyan szervezet jönne létre egy megfelelő vezetővel, amely leválthatná ezt az antidemokrata, neohorthysta kurzust. Sajnos egyelőre ennek semmi jele nem érzékelhető. Így pedig ezek a szétforgácsolódó, demokráciát akaró szervezetek – beleértve bizony a jelenlegi SZDSZ-t is –  nem többek, mint amolyan szimpatikus klubok, ahol színvonalasan lehet nosztalgiázni és álmodozni.


Madarász Edit

 

 

.

0
2 Jelentkezz be a szavazáshoz!

'Az MSZMP-vel szemben a Nemzeti Kerekasztal egyik augusztusi ülésén már egységes volt az ellenzék' - írja az Origo. - 'Orbán Viktor és Tölgyessy érvelt amellett, hogy nincs szükség az alkotmányban ideológiai címkékre. "Az Ellenzéki Kerekasztal úgy látja, hogy Magyarországnak végre-valahára egy jogállami alkotmány kell, és ebben az értelemben nem emberi értékeket, társadalmi mozgalmak alapeszméit kell rögzítenie, hanem alapvetően azokat az eljárásokat, ahogy egy demokratikus jogállamban a politikát csinálják. Olyan idealisztikus tételezéseknek, mint a szocializmus és természetesen a polgári értékek, egészen egyszerűen közjogi értelemben nincsen funkciója az alkotmányban" - mondta Tölgyessy Péter. Az ülésről készült videofelvétel szerint az ellenzéki véleményt azon az ülésen Orbán Viktor vezette elő, aki előbb számon kérte az MSZMP-n, miért van szükség arra, hogy ideológiai értékeket írjanak az alkotmányba, majd az ellenzék közös álláspontjának ismertetésre adta át a szót Tölgyessynek.'

Orbán Viktor elnököl a bizottságban.

'Az új alkotmányról szóló megállapodás aláírása után az ellenzéki pártok közleményt adtak ki, amelyben leszögezték, hogy az alkotmánymódosítással "megszűnik a sztálini alkotmány másolataként létrejött 1949. évi népköztársasági alkotmány, annak minden rendelkezésével együtt, amely sértette a magyar nemzetet és európai helyünket", valamint hogy "a magyar jogfejlődéshez igazodó, modern európai alkotmányt teremtettünk".'

 

 

2
6 Jelentkezz be a szavazáshoz!

'Harci indulókat énekelve vonultak vasárnap idegenek egy dóci tanya elé, ahol egy férfi három gyermekével volt otthon. Zagyva György Gyula jobbikos országgyűlési képviselő baráti társaságával, mintegy harminc emberrel jelent meg, mint mondta, nem felvonultak, hanem sétáltak egyet, s ha eljárás indul ellene, lemond mentelmi jogáról - írta csütörtökön a Délmagyarország', idézi a C-Press és a Hírszerző.

'A napilapnak a gyermekeit egyedül nevelő férfi - a 49 éves Sipos Sándor, aki három éve veszítette el cigány feleségét - elmondta: a társaság katonai alakzatba rendeződve, harci indulókat énekelve, kancsikát csattogtatva vonult a ház felé.'

'Mikor megérkeztek, valamelyikük elkiáltotta magát: "F...szopó cigányok, gyertek ki!". Majd egy lámpával a szemébe világítottak, és valamit felé dobtak. Mint később kiderült, egy korsó volt, amelyet később lefoglalt a rendőrség - mondta a férfi. Ezután megjelent egy busznyi rendőr, és elkezdték kifelé, az autók felé tolni a jobbikosokat. A férfi rendőri védelmet kért.'

A továbbiak elolvashatók a C-Press honlapján.

Kiegészítésül és kommentárként egy kérdés: jogállam-e az, ahol az ügyészség nem védi az alkotmányos rendet (az alkotmány kisebbségeket védő paragrafusát, a párttörvénynek a fasiszta pártokat betiltani rendelő cikkelyét és a párizsi békeszerződésnek a hasonló tiltó bekezdéseit)?

És szerénytelenül egy idevágó cikk linkje: Ne habozzon a Jobbik betiltásával, ügyész úr!

0
4 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Olvastam egy egészen érdekes magyar interjút Daniel Cohn-Bendittel a horvathdorka blogon. Ebből idéznék most néhány mondatot.



"- Orbán kormányfő strasbourgi szereplése is erősen megosztja a közvéleményt. Van, aki szerint a nemzeti hős megvédte a megrágalmazott hazát az Uniótól, mások szerint viszont, ezzel az agresszív stílussal végérvényesen kizárta magát az európai elitklubból. Ön szerint?

- Nézze, a plenáris ülésen Orbán mindennemű mellébeszélés nélkül nyersen kimondta, hogy őt nem érdekli Európa. Nem hajlandó Európa véleményével foglalkozni. Meg akarta mutatni mindenkinek, hogyan kell szakszerűen megvédeni egy hazát. Meg persze saját magát, mert ne felejtsük, ő maga Magyarország. Vagy nem? Félreértettem volna? Aligha. Tudja, ha valaki kiáll magáért, azzal semmi baj, de ha azonosítja magát országával, az egészen más. Orbán Strasbourgban egyszerűen félreértett minket. Vagy félre akart érteni. Nem az országot, a magyar embereket támadtuk, hanem egy kritikán aluli törvényt.
- Ön szerint mit gondolnak ezek után a magyar miniszterelnökről Európában?
- Rájöttek, hogy a magyar kormány leendő hagyatéka is nagyon káros és veszélyes. Ahogy kezeli a problémákat, ahogy vitatkozik, az sokakat megijeszt. Persze rengetegen egyetértenek abban is, hogy komoly változásokra van szükség Magyarországon. De ez “az ország én vagyok” hozzáállás nekem nagyon tömény. Orbán nem használja, hanem kihasználja a hatalmát. Más ember lett, mint amikor megismertem."

Ennyi az idézet, a teljes interjú ITT olvasható.



 

Azért még idetennék két mondatot: "De ez 'az ország én vagyok' hozzáállás nekem nagyon tömény. Orbán nem használja, hanem kihasználja a hatalmát. Más ember lett, mint amikor megismertem."

Daniel Cohn-Bendit valószínűleg "az állam én vagyok" (l'état c'est moi) kifejezést alkalmazta, amelyet - állítólag tévesen - a Napkirálynak tulajdonítanak, azaz XIV. Lajosnak. Meg kellett volna hagyni ezt az eredeti, pontosabb fordítást.

És még egy kritikai mejegyzés: D. C-B. kötelességszerűen dicséri az LMP-t, vagyis saját zöldjeit. Aminek én semmi értelmét nem látom, szerintem Horváth Dorka csikarta ki belőle. Különben kihagyta volna az interjúból.

4
9 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Engedélyt kaptam a szerzőtől az alábbi - a Magyar Nemzetben nem közölt - cikk közlésére.

 

Hozzászólás a Magyar Nemzet cikkeihez

Gábor Gulyás, [Gulyás Gábor a Facebookon - erlauer] 2011. január 14., 21:33

Január 8-án olvastam a Magyar Nemzetben egy összeállítást, amelyhez - Szerető Szabolcs főszerkesztő-helyettes úrnak címezve - elküldtem egy hozzászólást. Tekintettel arra, hogy mindeddig ez nem jelent meg a lap hasábjain (levelemre választ sem kaptam), s különös tekintettel arra, hogy a témát azóta is napirenden tartja a Nemzet, idemásolom a szövegemet:


Több tiszteletet!


Tisztelt Szerkesztők! Ahogy végigolvastam a szombati Magyar Nemzet beszámolóját az MTA Filozófia Intézete elleni feljelentéséről, majd az ahhoz kapcsolódó jegyzetet, Friedrich Nietzsche egyik aforizmája jutott eszembe, mely szerint a meggyőződés veszedelmesebb ellensége az igazságnak, mint a hazugság. Többek között azért, mert nem dialógusképes. Sajnos a Nemzetben megjelenít írások sem dialógusképesek. Aligha lenne bármi értelme felvilágosítani a tisztelt szerkesztőket arról, hogy például Steiger Kornélt nem (a neve mögé kvázi leleplező billogként odaillesztett) Soros-életműdíj okán, hanem nemzetközi hatású klasszika-filológiai, filozófiai tanulmányai miatt becsülik a tudományos világban, s úgy vélem, azt is hiábavaló lenne önöknek kifejteni, hogy a bölcsészettudomány milyen méltatlanul kis részt kap csupán a magyar tudományra fordított állami szubvencióból, s azon belül a filozófiai kutatásokra mennyire kevés forrás jut.

 

Megkérdezhetném, vajon utánanéztek-e, hogy a kipellengérezett tudományos projektek keretében hány jelentős könyv jelent meg magyarul és idegen nyelven, de fölösleges lenne, mert tudom a választ. Nyilvánvaló, hogy önöket a kultúra, s azon belül a tudomány értékeinél, eredményeinél sokkal jobban izgatják a pártpolitikai csatározások, amit egyfajta háborúnak fognak fel. Én ebben a háborúban nem vagyok hajlandó részt vállalni.

 

Két okból reagálok mégis a Magyar Nemzet támadására. Az egyik: a tegnapi és a mai lapszámban megjelent írások alapján immár jól látszik, hogy itt jóval többről van szó annál, mint hogy az NKTH nyertes pályázatai közül kimazsolázták azokat, amelyek közismerten balliberális kutatókhoz kötődnek. A közpénzek felhasználásának ellenőrzése szerintem is nemzeti érdek, de elfogadhatatlan, hogy az ellenőrzés alá vont személyek kiválasztását politikai alapon döntsék el. Szégyenletes, hogy érvként jelentek meg olyan információk, mint hogy ki melyik baloldali folyóiratban publikált, melyik parlamenti pártnak volt a tagja, kinek a közeli ismerőse stb. A nyíltan értelmiségellenes, burkoltan antiszemita kiszólások pedig végképp hiteltelenítik azt az egyébként szerintem is indokolt fellépést, amely a hazai pályázati rendszer operettszerű, torz működését akarja korrigálni. Legyen bármilyen fontos és jó a cél, rossz eszközökkel nem szabadna szolgálni. A másik ok egy személyes tapasztalatom. Az elmúlt években többször megéltem, hogy balliberális szellemiségű folyóiratokban és napilapokban az általam vezetett debreceni MODEM-hez, illetőleg a hozzám kapcsolódó projektek (kiállítások, konferenciák, kiadványok) értékelése kapcsán a szakmai szempontokat felülírta a pártpolitikai attitűd. Úgy tűnt fel, mintha azért kritizálnának egy-egy kiállítást, mert tudják rólam, hogy konzervatív szellemiségű vagyok. Esetenként ezt szóvá is tettem. Szégyellném magam, ha most, amikor a másik oldalon lévő embereket ér pártpolitikai okokból szakmainak álcázott támadás, csendben maradnék.

 

Továbbra sem értek egyet például Radnóti Sándor politikai jegyzeteivel, de ettől függetlenül továbbra is nagyon sokra tartom az esztétikai tárgykörben született könyveit. Azt sem gondolom, hogy bárkit korlátozni kellene abban a szabadságában, hogy politikai véleményét a nyilvánosság elé tárja. A Magyar Nemzet által megtámadott filozófusok többsége, amennyire tudom, a pártpolitikai paletta másik oldalával szimpatizál, mint amelyikkel én, de meggyőződésem szerint a szóba kerültek szakmai tevékenysége – mindegyiküké, kivétel nélkül – nemzetközi szempontból is jelentős. Az általuk írt filozófiai, esztétikai könyvek a modern magyar kultúra kimagasló értékei. Több tiszteletet érdemelnének – még azok részéről is, akik a magaskultúrát csak a politikai hírekből ismerik.

 

Gulyás Gábor

filozófus, esztéta

Debrecen

1
8 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Elég furcsa írást olvastam ma reggel a HVG-csoporthoz tartozó Hírszerző oldalán.


"Több ismert ember, így Schmitt Pál köztársasági elnök neve is olvasható abban az 1969-ben keletkezett állambiztonsági jelentésben, ami arról szól, milyen tevékenységet folytatott az egykori III/III-as csoportfőnökség a Magyar Vívó Szövetségben" - írja a cikk szerzője, Kósa András. Néhány idézet, kedvcsinálóul.

"1969 februárjában egy igazi SZT-tiszt került a szövetség élére Eperjesi László személyében. Ő 1962-67 között egyenesen a III/III Csoportfőnökség vezetője volt, majd SZT állományba vették a III/II-es (a kémelhárítással foglalkozó) csoportfőnökséghez, ahonnan csak 1982-ben nyugdíjazzák. Kartonjából kiderül, hogy szövetségi elnöki munkahelye is 'konspirált' volt, és kifejezetten a feladatai közé tartozott az ottani operatív tevékenység irányítása.

(...)

Így a jelentést megelőző félév során a bevezetőben már idézett módon javult a helyzet a társadalmi kapcsolatok (TK) terén, és két operatív kapcsolat is a rendelkezés állt "a külföldre utazó csapatok védelmére", fedőnevük 'Mészáros' és 'Szamosi'. Róluk nehéz megállapítani, kik voltak.

(...)


Az azonban biztosan tudható, hogy a csoportfőnökségek folyamatosan és nagy számban igyekeztek TK-kat beszervezni - ehhez az egyik legtipikusabb mód a különböző fegyelmi vétségeken, vagy bűncselekmény elkövetésén kapott sportolók presszionálása volt (például, ha valaki felfüggesztett börtönbüntetést kapott, azzal is zsarolhatták, hogy abból könnyen letöltendő is válhat, ha az illető nem bizonyult elég 'együttműködőnek').




A szolgálatok természetesen figyelemmel kísérték, ki szerepel a BM bűnügyi nyilvántartásában, a jelentés szerint a válogatott tagjai és a vezetők közül meglehetősen nagy, 14 százalékos arányban voltak ilyenek, ez összesen nyolc főt jelentett. Ezek között egy társadalmi tulajdon ellopása és elsikkasztása (az ügyet a BRFK vádemelésre átadta az ügyészségnek), egy gondatlan veszélyeztetés (800 ezer forint büntetés, 1 év gépjárművezetéstől eltiltás), egy ötrendbeli magánokirat-hamisítás, egy fizetési eszközökkel elkövetett visszaélés (3 év fegyház, 3 év hivatalvesztés, 5000 forint pénzbüntetés), egy ismeretlen okból kiszabott ezer forintos pénzbüntetés, egy ittas vezetés (1500 forint pénzbírság) szerepel, és itt említik Schmitt Pált is, egy 1964-es felfüggesztett 4 hónapos szabadságvesztéssel büntetett foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés és társadalmi tulajdon gondatlan rongálása miatt."

Tehát a teljes cikk a Hírszerzőn olvasható.

 

 


0
3 Jelentkezz be a szavazáshoz!

A francia kormány elítéli a magyar médiatörvényt, amely ellentétes az Unió alapelveivel, és kéri a módosítását. Ezt közölte tegnap François Baroin kormányszóvivő (a jobbközép UMP - a Fidesz testvérpártja - képviselője) a sajtóval.

"Cette loi "est incompatible avec l'application d'une certaine idée de la liberté de la presse, validée par tous les traités européens", selon François Baroin.

La France a condamné mardi 4 janvier, par la voix du porte-parole du gouvernement François Baroin (UMP), la nouvelle loi sur les médias en Hongrie. "Le dispositif mis en place en Hongrie est très spectaculaire (...), c'est une altération profonde de la liberté de la presse et il est évidemment incontestable que la France, à l'instar des autres pays de l'Union, souhaite une modification de ce texte", a déclaré François Baroin sur France Inter."

A teljes cikk ITT olvasható.

***

13.04

Bocsánat, csak most látom, hogy a nol.hu már írt erről.

2
3 Jelentkezz be a szavazáshoz!

PRESS   COVERAGE


(A "Szól a Rádió" csoport és Hraskó Gábor szerkesztésében)

2010/12/25 08:20


ENGLISH

 

Forrás: Facebook


---------------------------------

 


FINANCIAL TIMES (2010/12/24)

EU presses Hungary on media law

http://tinyurl.com/freepress-057

THE AUSTRALIAN (2010/12/24)

Hungary censured over gag law

http://tinyurl.com/freepress-033

WORLD SOCIALIST WEB SITE (2010/12/24)

The demolition of press freedom in Hungary

http://www.wsws.org/articles/2010/dec2010/hung-d24.shtml

AMNESTY INTERNATIONAL (2010/12/23)

Sweeping new media law threatens freedom of expression in Hungary

http://tinyurl.com/freepress-019

UK REPRESENTATION TO THE EU (2010/12/23)

Hungary and media freedom

http://ukeu.fco.gov.uk/en/news/?view=News&id=509962682

COUNCIL OF EUROPE (2010/12/23)

Markku Laukkanen calls for limits on new media authority in Hungary

http://tinyurl.com/freepress-031

THE ECONOMIST (2010/12/23)

All eyes on Orbán

http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2010/12/hungarys_media_law

EURACTIVE (2010/12/23)

EU speechless over Hungary's contentious media law

http://tinyurl.com/freepress-025

DAILY MAIL (2010/12/23)

Hungary gags media and throws its EU presidency into doubt with Communist-style measure

http://tinyurl.com/freepress-024

THE TIMES (2010/12/23)

Press Ganged

http://tinyurl.com/freepress-026

RAIDIÓ TEILIFÍS ÉIREANN (2010/12/23) Ireland

Hungary criticised over new media control laws

http://www.rte.ie/news/2010/1223/hungary.html

OSCE (2010/12/22)

Hungarian media law further endangers media freedom, says OSCE media freedom representative

http://www.osce.org/item/48262.html

EUROPEAN COMMISSION (2010/12/22)

Midday press briefing - Hungary media law

http://ec.europa.eu/avservices/player/streaming.cfm?type=ebsvod&sid=172030

EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE BLOG (2010/12/22)

Hungary’s media law raises eyebrows and concerns

http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.vice-president-communication-amd-blog.13823

NASDAQ (2010/12/22)

German Government Closely Watching Hungarian Media Law Changes

http://tinyurl.com/freepress-001

BLOOMBERG BUSINESSWEEK (2010/12/22)

Hungary Approves ‘Chilling’ Media Law Over Protests

http://tinyurl.com/freepress-029

THE EUROPEAN LIBERAL YOUTH (2010/12/22)

LYMEC alarmed by Hungary’s media gagging

http://lymec.org/index.php?name=News&file=article&sid=804

CNBC (2010/12/21)

Hungary passes contentious new media law

http://www.cnbc.com/id/40768558

BBC NEWS (2010/12/21)

Hungary to create new media watchdog

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-12051665

DEUTCHE WELLE (2010/12/21)

Hungarian parliament passes controversial law to oversee media

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6362238,00.html

REUTERS (2010/12/21)

Hungary passes law boosting government control of media

http://www.reuters.com/article/idUSTRE6BK6KF20101221

NATIONAL POST (2010/12/21)  Canada

Hungary’s media law is a direct assault on press freedoms

http://tinyurl.com/freepress-027

THE WALL STREET JOURNAL (2010/12/21)

Hungary Approves Controversial Media Law

http://blogs.wsj.com/new-europe/2010/12/21/hungary-passes-controversial-media-law/

EUOBSERVER (2010/12/21)

Hungary leads EU attacks on press freedom, watchdog says

http://euobserver.com/9/31562

NEWS DAILY (2010/12/21)

Hungary passes law boosting government control of media

http://www.newsdaily.com/stories/tre6bk6kf-us-hungary-media/

BLOGGINGPORTAL (2010/12/21)

European Blog Action against Censorship in Hungary

http://www.bloggingportal.eu/blog/european-blog-action-against-censorship-in-hungary/

THE NEW AGE (2010/12/21) South Africa

Hungary''s parliament approves a controversial media bill

http://tinyurl.com/freepress-028

EURONEWS (2010/12/20)

Hungary’s new media law branded “heavy-handed”

http://www.euronews.net/2010/12/20/hungary-s-new-media-law-branded-heavy-handed/

FINANCIAL TIMES (2010/12/19)

Hungary protesters fight media regulations

http://tinyurl.com/freepress-030

FREEDOM HOUSE (2010/12/13)

Proposed Hungarian Media Law Would Threaten Freedom

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=70&release=1292

GUARDIAN (2010/06/25)

Protests at new media law in Hungary

http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2010/jun/25/press-freedom-hungary

DEUTCHE WELLE (2010/06/23)

Critics say proposed Hungarian media reform stifles press freedom

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5723651,00.html

HÜRRIET (2010/06/20) Turkey

Hungarian journalists oppose new media law

http://tinyurl.com/freepress-055

GERMAN

---------------------------------

ORF (2010/12/24)

„Ein europäisches Gesetz“

http://orf.at/stories/2032748/2032746/

SPIEGEL ONLINE (2010/12/24)

Orbán poltert gegen Merkel & Co.

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,736506,00.html

WELT ONLINE (2010/12/23)

Der Führerstaat Ungarn gefährdet die EU

http://tinyurl.com/freepress-003

SPIEGEL ONLINE (2010/12/23)

Ungarns Knebelgesetz spaltet Europa

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,736422,00.html

AUSWARTIGES AMT (2010/12/23)

Staatsminister Werner Hoyer im SWR-Tagesgespräch zur ungarischen Mediengesetzgebung (video)

http://tinyurl.com/freepress-034

AUSWARTIGES AMT (2010/12/23)

Ungarische Mediengesetzgebung wirft kein gutes Licht auf die kommende EU-Ratspräsidentschaft

http://tinyurl.com/freepress-035

TAGESSCHAU (2010/12/23)

Zunehmende Kritik an ungarischem Mediengesetz (video)

http://www.tageschau.de/multimedia/video/ondemand100_id-video830600.html

TAZ.DE (2010/12/22)

Auf dem Weg zur Diktatur

http://www.taz.de/1/debatte/kommentar/artikel/1/auf-dem-weg-zur-diktatur/

ZDF (2010/12/22)

Pressefreiheit auf ungarisch

http://blog.zdf.de/zdfdasblog/2010/12/pressefreiheit-auf-ungarisch.html

DIE WELT (2010/12/22)

Berlin warnt Ungarn vor Missachtung der EU-Werte

http://tinyurl.com/freepress-005

WELT ONLINE (2010/12/22)

Führerstaat Ungarn

http://tinyurl.com/freepress-009

WELT ONLINE (2010/12/22)

EU-Parlamentarier geißeln Ungarns Medienzensur

http://tinyurl.com/freepress-015

WELT ONLINE (2010/12/22)

Ungarn – Eine Schande für die Europäische Union

http://tinyurl.com/freepress-038

WELT ONLINE (2010/12/22)

"Autoritäre Fäulnis" in Ungarns Mediengesetz

http://tinyurl.com/freepress-054

SPIEGEL ONLINE (2010/12/22)

Ungarns Medien-Maulkorb alarmiert die EU

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,736064,00.html

TAGESSCHAU (2010/12/22)

Merkel warnt Ungarns Regierung

http://www.tagesschau.de/ausland/ungarn210.html

KLEINE ZEITUNG (2010/12/22)

Mediengesetz in Ungarn stößt in Europa auf Kritik

http://tinyurl.com/freepress-006

FOCUS (2010/12/22)

EU-Abgeordnete kritisieren neues Mediengesetz

http://tinyurl.com/freepress-008

METRONAUT (2010/12/22)

Zensur in Ungarn: China mitten in Europa

http://www.metronaut.de/media/zensur-ungarn-china/

DEUTSCHE WELLE (2010/12/22)

Vernichtende Kritik an Ungarns Pressezensur

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6363386,00.html

DEUTSCHE WELLE (2010/12/22)

Merkel warns Hungary to maintain EU values on press freedom

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,14730956,00.html

STERN (2010/12/22)

Merkel prangert Ungarns Medienmaulkorb an

http://tinyurl.com/freepress-037

ZEIT ONLINE (2010/21/22)

Die Nachrichten werden gleichgeschaltet

http://www.zeit.de/politik/ausland/2010-12/ungarn-interview-inotai

JUNGE WELT (2010/12/22)

Medien unter Kontrolle

http://www.jungewelt.de/2010/12-22/062.php

ONLINE FOCUS (2010/12/22)

Ungarn: Neues Mediengesetz stößt in Europa auf Kritik

http://tinyurl.com/freepress-039

DER TAGESSPIEGEL (2010/12/22)

Brüssel kritisiert Ungarns Mediengesetz

http://tinyurl.com/freepress-052

KURIER (2010/12/22)

Der Führerstaat des Viktor Orban

http://kurier.at/kultur/2059782.php

NETZPOLITIK (2010/12/21)

Hintergründe zum ungarischen Mediengesetz

http://www.netzpolitik.org/2010/hintergrunde-zum-ungarischen-mediengesetz/

ZEIT ONLINE (2010/12/21)

Ungarn führt die Zensur ein

http://www.zeit.de/politik/ausland/2010-12/ungarn-mediengesetz-orban

ARTE (2010/12/21)

Ungarn: Pressefreiheit adieu? (video)

http://videos.arte.tv/de/videos/ungarn_pressefreiheit_adieu_-3606308.html

FRANKFURTER ALLGEMEINE (2010/12/21)

Scharfe Kritik an Ungarns Regierung

http://tinyurl.com/freepress-002

FRANKFURTER ALLGEMEINE (2010/12/21)

Ungarn führt Sanktionen für Medien ein

http://tinyurl.com/freepress-032

SPIEGEL ONLINE (2010/12/21)

Rechtskurs in Budapest: Ungarns Medien-Maulkorb alarmiert die EU

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,736064,00.html

SPIEGEL ONLINE (2010/12/21)

Ungarischer Presse droht Maulkorb

http://www.spiegel.de/kultur/gesellschaft/0,1518,735895,00.html

TAGESSCHAU (2010/12/21)

Pressefreiheit im EU-Land Ungarn in Gefahr

http://www.tagesschau.de/ausland/ungarn200.html

DER STANDARD (2010/12/21)

Orban bringt Medien auf Kurs

http://derstandard.at/1292462312146/Orban-bringt-Medien-auf-Kurs

DER STANDARD (2010/12/21)

Ungarn: Grünes Licht für umstrittenes Mediengesetz

http://derstandard.at/1292462315332/Ungarn-Gruenes-Licht-fuer-umstrittenes-Mediengesetz

HANDELSBLATT (2010/12/21)

Ungarn setzt die Pressefreiheit außer Kraft

http://tinyurl.com/freepress-016

EVANGELISCH.DE (2010/12/21)

Heftige Proteste gegen die Mediengleichschaltung in Ungarn

http://tinyurl.com/freepress-036

SUEDOSTSCHWEITZ.CH (2010/12/21) Switzerland

Ungarn schränkt mit Gesetz Pressefreiheit ein

http://tinyurl.com/freepress-017

KURIER (2010/12/21) Austria

Ungarn: Orbáns Mediengesetz beschlossen

http://kurier.at/kultur/2059570.php

WELT ONLINE (2010/12/21)

In Ungarn entsteht ein skrupelloser Führerstaat

http://tinyurl.com/freepress-040

FRANKFURTER RUNDSCHAU (2010/12/21)

Ungarn führt Zensur ein

http://tinyurl.com/freepress-018

DER BUND (2010/12/21)

Katastrophe für Europa

http://tinyurl.com/freepress-041

ZDF (2010/12/21)

Scharfe Kritik an Ungarns Mediengesetz (video)

http://tinyurl.com/freepress-053

N-TV (2010/12/21)

Ungarn schränkt die Presse ein

http://www.n-tv.de/politik/Ungarn-schraenkt-Pressesfreiheit-ein-article2204086.html

TAGES ANZEIGER (2010/12/20)

Ungarns Regierung schafft die Demokratie ab

http://tinyurl.com/freepress-007

RUSSIAN

---------------------------------

BALTINFO (2010/12/22)

Оппозиция Венгрии призывает президента не принимать закон о СМИ

http://tinyurl.com/freepress-058

RFI (2010/12/14) France

Венгрия голосует за строгий Закон о прессе

http://www.russian.rfi.fr/evropa/20101214-vengriya-golosuet-za-strogii-zakon-o-presse

POLISH

---------------------------------

GAZETA WYBORCZA (2010/12/21)

Do przyjaciół Węgrów

http://wyborcza.pl/1,76842,8848799,Do_przyjaciol_Wegrow.html

POLSKIE RADIO DLA ZAGRANICY (2010/12/21)

Polish editor criticises Hungary’s new media law

http://tinyurl.com/freepress-046

VPOLITYCE (2010/12/21)

Wiktor, trudne chwile przed tobą...

http://tinyurl.com/freepress-047

SPANISH

---------------------------------

EL DIA (2010/12/24)

El Gobierno húngaro asegura que la polémica ley de medios no se modificará

http://www.eldia.es/2010-12-24/INTERNACIONAL/13-Gobierno-hungaro-asegura-polemica-ley-medios-modificara.htm

EL PAIS (2010/12/21)

Criticas internacionales al control total de los medios de prensa en Hungría

http://tinyurl.com/freepress-004

EL MUNDO (2010/12/21)

Hungría refuerza el control del Gobierno sobre todos los medios de comunicación

http://www.elmundo.es/elmundo/2010/12/21/internacional/1292926050.html

EL MUNDO (2010/12/21)

Hungría aprueba una ley que refuerza el control del Gobierno sobre los medios

http://www.elmundo.es/elmundo/2010/12/21/comunicacion/1292924946.html

FRENCH

---------------------------------

LE FIGARO (2010/12/21)

En Hongrie, Orban resserre le contrôle des médias

http://tinyurl.com/freepress-049

PRESSEUROPE (2010/12/21)

Le gouvernement met la presse en coupe réglée

http://tinyurl.com/freepress-014

NOUVELOBS (2010/12/21)

La Hongrie vote une loi renforçant le contrôle des médias

http://tinyurl.com/freepress-050

ARTE JOURNAL (2010/12/20)

Hongrie : quelle présidence pour l'Union ?

http://www.arte.tv/fr/Comprendre-le-monde/arte-journal/NAV/3606796.html

ITALIAN

---------------------------------

LE FIGARO (2010/12/21)

En Hongrie, Orban resserre le contrôle des médias

http://tinyurl.com/freepress-011

CORRIERE DELLA SERA (2010/12/21)

Ungheria: libertà di stampa a rischio Media sotto controllo del governo

http://tinyurl.com/freepress-013

ANSA (2010/12/20)

Ungheria: approvata 'legge bavaglio'

http://tinyurl.com/freepress-010

CZECH

---------------------------------

LIDOVKY (2010/12/23)

Schwarzenberg: Zákon o médiích v Maďarsku odporuje demokracii

http://tinyurl.com/freepress-020

CESKÉ NOVINY (2010/12/23)

Schwarzenberg kritizoval maďarský mediální zákon

http://tinyurl.com/freepress-021

REGIONY IMPULS

Maďarsko podle Orbána nechce měnit sporný mediální zákon

http://tinyurl.com/freepress-022

ZPRAVY ROZHLAS (2010/12/21)

Maďarská vláda má kontrolu nad obsahem zpravodajství

http://tinyurl.com/freepress-048

SLOVAK

---------------------------------

PRAVDA (2010/12/24)

Ani nápad, Orbán o zmene mediálneho zákona neuvažuje

http://tinyurl.com/freepress-023

PRAVDA (2010/12/21)

Orbán priškripol médiá

http://tinyurl.com/freepress-045

ROMANIAN

---------------------------------

ADEVARUL (2010/12/22)

Ungaria a pus pumnul în gura jurnaliştilor

http://tinyurl.com/freepress-042

SLOVENIAN

---------------------------------

TIMES.SI (2010/12/21)

Sporni zakon: Si skuša madžarska vladajoča stranka podrediti medije?

http://www.times.si/read/f07916c3a8/20b841eab5/index.html

TIMES.SI (2010/12/21)

Na Madžarskem sprejeli sporni medijski zakon

http://www.times.si/read/f07916c3a8/8347adecdb/index.html

SERBIAN

---------------------------------

BLIC ONLINE (2010/12/24)

Cenzura na mađarski način

http://www.blic.rs/Vesti/Svet/225700/Cenzura-na-madjarski-nacin

RADIO-TELEVIZIJA VOJVODINE (2010/12/22)

OEBS: Ugrožena sloboda medija u Mađarskoj

http://tinyurl.com/freepress-043

B92 (2010/12/03)

Nezadovoljni mađarski mediji

http://tinyurl.com/freepress-051

CROATIAN

---------------------------------

H-ALTER.ORG (2010/12/22)

Državni udar na slobodu medija

http://www.h-alter.org/vijesti/mediji/drzavni-udar-na-slobodu-medija

VIJESTI (2010/12/21)

Mađarska postrožila nadzor nad medijima

http://www.tportal.hr/vijesti/svijet/102540/Madarska-postrozila-nadzor-nad-medijima.html

BOSNIA AND HERCEGOVINA

---------------------------------

BUKA ONLINE (2010/12/22)

Mađarski zakon o medijima - na tragu Berlusconija i Lukašenka

http://www.buka.ba/zakon-o-medijima-madjarska

SWEDEN

---------------------------------

SVT (2010/12/22)

EU-storm mot Ungern efter ny medielag

http://svt.se/2.22584/1.2278453/eu-storm_mot_ungern_efter_ny_medielag

MAGYAR

---------------------------------

AMERIKAI NÉPSZAVA (2010/12/24)

Orbánnak esze ágában sincs megváltoztatni a médiatörvényt

http://tinyurl.com/freepress-012

PARAMETER blog (2010/12/24)

Feljegyzések az utolsó padból

http://www.parameter.sk/rovat/paramagyar/2010/12/24/feljegyzesek-az-utolso-padbol

ÚJ SZÓ (2010/12/13)

Mindenható sajtóbíróság

http://ujszo.com/online/velemeny-es-hatter/2010/12/13/mindenhato-sajtobirosag

CHINESE

---------------------------------



MEDIA CHINESE (2010/12/23)

http://www.mediachinese.com/node/19069?tid=17

CHINATIMES (2010/12/23)

http://news.chinatimes.com/world/0,5246,11050404x132010122300654,00.html

CANADA VANCOUVER CHINESE NEWSPAPER (2010/12/23)

http://www.mingpaovan.com/htm/News/20101223/ttaf1.htm

UKRAINIAN

---------------------------------

RBC (2010/12/23)

http://www.rbc.ua/ukr/newsline/show/vengriya-ugrozhaet-evropeyskim-tsennostyam---ministr-inostrannyh-23122010072600

PROSTIR (?) (2010/12/22)

http://eu.prostir.ua/view/244821.html

24TV (2010/12/21)

http://www.24tv.com.ua/news/1/2/65511

2
4 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Frissítenem kell ezt a posztot, mert időközben újabb írás került fel a netre. Lásd a kép alatt. A lényeg: ma magyar nyelvű tiltakozást tartalmazó címoldallal jelent meg a Gazeta Wyborcza, a legnagyobb példányszámú lengyel napilap.

 

 

Wenger Polak dwa bratanki, I do szabli, i do szklanki...

Nem voltam gépközelben; közben a Hírszerző közli a régi rendszerváltó lengyel demokrata, Adam Michnik publicisztikáját. Ebből idézek:

"Orbán a magyar demokratikus ellenállás aktivistája volt, azé a demokratikus ellenállásé, amely a szabadságért harcolt. Most, miniszterelnökként ezt a szabadságot fojtja meg egy olyan törvénnyel, amely szájkosarat rak a független sajtóra. Orbán Magyarországa Lukasenko Belorussziájának útjára lép. A szájkosár-törvények mindig és mindenhol - bármi is legyen az igazolásuk - sértik a jogállamot, rombolják a demokráciát, kisemmizik a társadalmat. A független sajtó elleni akciózás, a jogállam lerontása, a társadalom megfélemlítése Lengyelországban a IV. Köztársaság egzotikus koalíciójának kormányzása alatt dívott. Két év után e politika hívei piros lapot kaptak a lengyelektől. Magyar barátainknak azt kívánjuk, hogy hasonló sors érje utol mostani kormányukat."

A folytatást ki-ki olvassa el a hirszerzo.hu -n.


2
6 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Pár hete kicsit megsértődtem, mert a GALAMUS nevű internetes portál (nota bene: a Népszabadság főszerkesztőjén keresztül is) követelte, hogy vegyem le a blogomból a tőlük bemásolt cikket. Akkor elhatároztam, hogy ebben a blogban többé nem reklámozom az egyébként hozzám politikailag-kulturálisan közel álló GALAMUS-t.

Pedig jogilag talán igazuk volt: nem illik egy teljes cikket copy / paste módszerrel áttenni egy blogba. Nyilván nem mindegy a szájt létrehozóinak és fenntartóinak a legújabb üzleti mérőszám, a kattintások csökkenése vagy növekedése, még akkor sem, ha engem irányukban a legőszintébb jóindulat vezérelt. Egy szó mint száz, megkövetem Mihancsik Zsófiáékat, és a jövőben - anélkül, hogy teljes cikkeket másolnék át - mégiscsak fogom szemlézni a GALAMUS-t.

Annál is inkább, mert a GALAMUS e heti vendége, Eörsi Mátyás rendkívül jó cikket talált írni ott a mai napon "Koncepciós perek?" címmel. A cikk Gyurcsány Ferenc korábbi miniszterelnök működését értékeli, és a legutóbbi Kapcsolat-beli blogbejegyzése alapján az ellene néhány napon belül nyilvánvalóan meginduló eljárás kapcsán nemzetközi jogvédő szervezetek bevonását kezdeményezi. Nézzünk néhány rövid idézetet a cikkből:

"Kérészéletű SZDSZ-es frakcióvezetői megbízatásom alatt – amely éppen a csúfosan megbukott egészségügyi reform zenitjére esett – láttam Gyurcsány Ferencet harcolni, ám leginkább azokkal, akik a saját frakcióján belül ezerrel szembementek a reformokkal - írja Eörsi. - Gyurcsány Ferencet nem a Fidesz és nem Orbán Viktor buktatta meg, hanem saját pártja, a Magyar Szocialista Párt. Az buktatta meg, aki kicsempészte az őszödi beszédet. Az buktatta meg, aki olyan módosító indítványok mögé szervezte a szocialista frakciót, amelyek legyilkolták a kormány progresszív elképzeléseit."

[Ha igaz mindaz, amit Gyurcsány Ferenc tegnapi blogbejegyzésében ír, folytatja Eörsi], "akkor nem vonom kétségbe Gyurcsány Ferenc szövegének igazságtartalmát.  Azért használtam, ezt a 'ha igaz' formulát, mert Gyurcsány Ferenc története – hiteles ügyészi információ szerint Polt Péter azt mondta, hogy 'Gyurcsányt nem lehet 2006 ősze miatt megvádolni. Semmi sincs a kezünkben. Most akkor minden erővel  Sukoróval kell kezdeni valamit' – rendkívül durva történet. Nem kevesebbet állít, mint hogy a Magyar Köztársaság ügyészsége koncepciós pert készít elő. A történet szerint a legfőbb ügyész nem egy elkövetett bűncselekmény elkövetője ellen emel vádat, hanem egy potenciális elkövetőhöz keres bűncselekményt."

"A jelen cikk szerzője már próbálkozott a Freedom House nevű tekintélyes amerikai emberi jogi szervezetnél, egyelőre várja a választ, amely remélhetőleg pozitív lesz. Az elképzelés lényege, hogy akár egy, akár több emberi jogi hiteles szervezet – Freedom House, Human Rights Watch, Amnesty International, International Helsinki Federation for Human Rights és mások – monitorizálnák az eljárást, és helyzetükből fakadóan befolyástól mentes, ám szakszerű véleményükről rendszeresen jelentést tennének a nemzetközi közvéleménynek. Technikailag a dolog úgy nézne ki, hogy a vádlott formálisan adna egy ügyvédi megbízást a nemzetközi szervezetek által megbízott ügyvédnek, abból a célból, hogy a szakjogász a per minden anyagához hozzáférhessen. A megbízás azért lenne formális, mert a vádlott tudomásul venné, hogy az ügyvéd feladata nem az ő védelme, hanem a nemzetközi szervezeteknek jelentés és szakvélemény készítése, és az ügyvédet nem a vádlott, hanem a nemzetközi NGO-k fizetnék, a függetlenség megőrzése okán."

Mit tehet mindehhez hozzá a magamfajta blogger? Először is azt, hogy minden órában várhatjuk a politikailag erősen Fidesz-függő legfőbb ügyésztől Gyurcsány Ferenc meggyanúsítását vagy a Sukoró-ügyben, vagy bármilyen más... nem ügyben, hanem ürügyben. Amit Gyurcsány mentelmi jogának felfüggesztése követ majd, és gyors őrizetbe vétele. (Gyurcsány többször kijelentette már, hogy maga fogja kérni az országgyűléstől mentelmi jogának a felfüggesztését.) Hogy a bíróság, amely - ma még! - függetlenebb a végrehajtó hatalomtól, mint Polt Péter, elrendeli-e az előzetes letartóztatását, vagy 72 órán belül szabadon engedik, és szabadlábon védekezhet-e Poltékkal (Orbánékkal) szemben, azt nem tudom.

(Az előzetes letartóztatás ismert feltételei - a szökés-elrejtőzés, a bűnismétlés vagy a tanúk befolyásolásának a lehetősége - aligha állnak fenn. Egy volt miniszterelnöknek kevés esélye van elbújni Thaiföldön vagy Dél-Amerikában, ha akarta volna, eddig is megtehette volna. Sukoró ügyébe aligha tud beleszólni - eddig sem ő intézte a földcsere ügyeit. És amióta verbális hajtóvadászat folyik ellene, már bőven befolyásolhatta volna a tanúkat, emiatt sem érdemes ítélet nélkül becsukni.)

Én arra számítok, hogy a cirkusz napokon belül elkezdődik. Jó volna, ha tekintélyes nemzetközi szervezetek állnának a megvádolt politikus mögött.

2
8 Jelentkezz be a szavazáshoz!

A Lendvai Pál körül föltámadt vitában annyi a vakvágányra térítő váltó, hogy félő: nem jutunk el sehová. (...) A Heti Válasz alapkérdése: lehet‑e érvényes annak az embernek a bírálata a kormánnyal szemben, aki a kommunista diktatúra informátora volt. Az ilyesféle álkérdéseket sajnos a közélet minden szegletében sűrűn használják a tényekkel és az érvekkel való szembenézés elkerülésére - írja Révész Sándor a legújabb Élet és Irodalomban.

A szerző (civilben a Népszabadság rovatszerkesztője) úgy vélekedik, hogy Lendvai kapcsolata a Kádár-kori magyar hivatalossággal annak a példája volt, hogy sokan - így az osztrák szocdemek is - a kommunista rendszerrel való javuló viszonyban vélték megtalálni a "fellazítás" hatásos módszereit, ezért az akkori magyar demokratikus ellenzék "kiiktatásában" voltak érdekeltek.

Induljunk ki abból, amit Radnóti Sándor ír a Heti Válaszban: 'A nyolcvanas években számos kitűnő emberrel találkoztam - magyarokkal és külföldiekkel egyaránt -, akik úgy vélték: Kádár a realitás, a demokratikus ellenzék pedig az álmodozás. Volt, aki szimpatizált velünk és megsimogatta buksi kamaszfejünket, s volt, aki dühös volt, mert úgy vélte, veszélyeztetjük a már elért élhető életet. A Heti Válasz malignus módon tálalt cikke legföljebb - hangsúlyozom: legföljebb - azt mutatta be, hogy a nyolcvanas években Lendvai Pál is így vélekedett' - véli a szerző, bár hozzáteszi, hogy a "legföljebb" hangsúlyozása kevésbé indokolt.

Nem az a baj - írja Révész -, hogy a diktatúra szolgálatában kezdődött közéleti tevékenység a demokrácia szolgálatában folytatódik, hanem az, hogy a folytatás alapja az a hazugság, hogy az érintettek már a diktatúra szolgálatában is a szabad Magyarországot szolgálták. Így szerveződött már az első „jobboldali" kormányt szolgáló médiahadtest is Chrudinák Alajostól Sugár Andráson keresztül Pálfy G. Istvánig és Győri Béláig, így értelmeződik át Pozsgay Imre, Szűrös Mátyás, Bíró Zoltán pályája, így vonult be Németh Miklós kormányzatának második vonala a rendszerváltás utáni kormányok első vonalába, így lesz a D-209-es miniszterelnökből szovjetellenes ágens, és persze az egykoron Aczél-vezette reformszárny is az ellenzék harcostársának adja ki magát, holott éppenséggel az ellenzék harcos ellensége volt, éppen azzal a dühvel, amelyről Radnóti beszél.

(...)

Bárhonnan nézzük a dolgot, nem lehet enyhébben megítélni Kádárék támogatását egy nyugat-európai jogállam biztonságából, mint Orbánékét. Ennek csak a fordítottja képzelhető el. Márpedig nekünk igen erős érdekünk, hogy Orbánék jogállamellenes merényleteinek párt- és személyes érdekekből való támogatása súlyosan ítéltessék meg itthon és Európában a demokraták körében.

***

Remélem, nem idéztem túl sokat a cikkből, és felkeltettem azok érdeklődését, akik az ÉS-nek legalább az internetes kiadását hajlandók elolvasni a teljes írás kedvéért.

1
2 Jelentkezz be a szavazáshoz!

A poszt címét egy facebookos ismerősömtől, E. Katitól kértem el (már nem lopok olyan primitíven, mint régebben), az itt szemlézett írás viszont a Hírszerzőn olvasható, és arról szól, hogy védjük meg a Hírszerzővel a magyar nyelvet Schmitt Páltól.

Eddigi szokásaimmal ellentétben már ezt a cikket sem merem teljes terjedelmében idézni. Annyit mégis, hogy "bár az államfő szeretné belefoglaltatni az új alaptörvénybe, hogy az állam köteles gondoskodni a magyar nyelv megóvásáról és ápolásáról, a parlament alkotmány-előkészítő bizottságának októberben megküldött, Schmitt Pál által jegyzett javaslatcsomag hemzseg a helyesírási hibáktól".

Vagyis a nagyokos Schmitt, aki a Kádár-rendszert - sportsikereinek és a kommunista rendszer iránti hűségének jutalmául - az Astoria szálló vezetőjeként vészelte át, ma pedig Orbán Viktor kedvtelésből tartott köztársasági elnöke, javasolta az alkotmányozás során a legmagasabb védelembe venni a magyar nyelvet. Ezt azonban olyan szövegben hozta az alkotmányt előkészítő bizottság tudomására, amely tele van helyesírási és nyelvhelyességi hibákkal. Ami természetesen nem főbűn mifelénk a Nyócba, sőt itt sokszor az a hejes, ami máshol nem, de egy konzervatív köztársasági elnökhöz nagyon nem illik.

Tessék odakattintani, utána nézni. Így készül a Magyar Köztársaság szentkoronás-fideszmagyar ... tákolmánya.

Kérdezzük meg tőle: s mit suk-sük, kis Schmitt?


2
7 Jelentkezz be a szavazáshoz!